hai!

Posted by lapargirl59 on Friday 23 March 2012. Filed under: ,

Salam. Harini March 22nd. By end of this year kena turun 30kg. Everything I eat will be put in here. Aku bukannya orang yang bersemangat waja(cewah) so akan ada moment berputus asa. Very typical of me la. Siapa yang kenal memang faham la. Tapi kali ni kena try 140%! Dont give up!

Aku dari kecik memang dah overweight. Sejak darjah 4 sebab masa tu tiap-tiap hari makan nasik lemak je. Memang favourite habis nasik lemak tu. Dari comel terus jadik bola. Haha. Sampai lah sekolah menengah memang asyik kategori badan besar je. Bila umur 14 masa tu dah period lagi la bertambah. Dah la muka penuh jerawat. Lepas SPM aku duduk rumah tak buat apa-apa. Masa tu kakak aku beli basikal exercise. Aku panggil basikal bodoh sebab kayuh laju mana sekalipun, tak pergi kemana. (Tapi orang yang kayuh tu lagi la kurang pandai kan?) Hehuhe. Tapi dengan adanya basikal tu dan semangat untuk kurus yang tiba-tiba datang terus berat jadi 65kg. Tak tahu berat sebelum tu sebab tak pernah timbang. Masa beli timbang tengok-tengok dah 65kg. Dengan tinggi 163cm, aku masuk group BMI normal. Tapi serious time tu memang kontrol makan, kayuh basikal tiap-tiap hari. Orang semua cakap aku dah kurus. Tapi perasaan kurus tu tak ada langsung. Aku still rasa gemuk.

Bila dah lama duduk rumah aku pun dapat kerja dekat sebuah supermarket ni. First day kerja dah ada orang ngorat. Perasaan masa tu ialah rasa pelik. Kenapa dia ngorat aku? Betul ke tak dia ni? Sebab dah biasa rasa diri ni tak cantik, bila orang ngorat ada rasa was-was. Aku rasa diorang ni ada niat lain. Jadi aku tak layan langsung. Bila kawan-kawan ajak pergi makan, aku makan sikit je. Time tu memang aku sentiasa lapar. Tapi baju semua muat. But still rasa tak cukup kurus.
Masa ala-ala kurus kat matrik.

Masa dah mula naik kat uni.

Bila masuk matrik aku still kurus lagi. Tapi sebabkan tension dengan study aku mula lupa nak kontrol makan. Berat aku naik sikit dalam 5 kilogram. Bila masuk uni pulak lagilah tension. Kena pulak makan sedap-sedap kat cafe. Aku belasah je.Berat aku mencanak naik Tapi dalam hati aku fikir macam ni, “Aku bukannya kurus, baik aku makan je.” See, aku tak pernah betul-betul mengaku aku ni kurus. Apa-apa nombor dekat scale tu aku tetap rasa tak cukup. Lepas first year aku duduk rumah. Dengan harapan dapat la exercise, tapi no.. Lagi banyak makan. Aku dah tak ada determination macam dulu. Macam-macam alasan aku bagi. Chikungunya la, penat la. Jadi dalam 3 tahun di uni dari 65kg aku terus up jadi 85kg. And sekarang, 6 months lepas graduation day berat aku ialah 97.4kg.
Tahap balut nangka 2nd year uni.

Final year. 


Bila berat macam ni memang tak ada confident. Semua baju dah tak muat. Last months aku dekat uni asyik pakai baju kurung je. Sebab tu yang muat. Itu pun ada baju kurung yang tak muat. Sekarang ni aku pkai tshirt je. I really let myself go. And aku sedih je sentiasa. Bila nak mintak kerja pun tak ada confident. Lagi-lagi kalau nak pergi interview. Yela, kita sendiri rasa tak confident dengan diri sendiri macam mana nak bagi interviewer tu nampak keyakinan kita? Nasib baik family faham. Kakak aku pun dah offer nak support gym membership tapi aku segan. Kat bilik aku ada treadmill and basikal bodoh dulu tu. Ankle weight, dumbbell, yoga mat semua ada. Cuma determination tu je yang tak ada. Tapi sekarang ni aku akan paksa diri jugak.

Wish me the best.

No Responses to hai!